Výsledky vyhledávání v sekci: Průvodce stavbou
  • Vybíráme stavební pozemek

    Výběr vhodného stavebního pozemku je nejdůležitějším rozhodnutím, které budoucí stavebník rodinného domu musí udělat. Závažnost tohoto rozhodování spočívá především v tom, že vlastnosti, výhody i nevýhody stavebního pozemku nelze v budoucnu změnit, můžeme je pouze zmírnit či zvýraznit při vlastní výstavbě rodinného domku.V současné době je převážná většina stavebních pozemků pro výstavbu rodinných domků nabízena prostřednictvím různých realitních a zprostředkovatelských firem. Informace o lokalitách pro výstavbu rodinných domů lze získat rovněž na stavebních úřadech, případně na obecních úřadech. Před vlastním výběrem vhodného stavebního pozemku je nutné si ujasnit, zda máme zájem o výstavbu rodinného domku jednogeneračního či dvougeneračního, rodinného domku volně stojícího, dvojdomku nebo řadového rodinného domku. Pak následuje vytipování vhodných lokalit či regionů s ohledem na dojíždění do zaměstnání, docházku dětí do školy, dosah městské dopravy a dostupnost dalších služeb obchodních, zdravotnických apod.Nejmenší stavební parcely jsou většinou určeny pro výstavbu řadových rodinných domků. Jejich velikost se pohybuje okolo 300 m2. Minimální šířka parcely umožňující vhodné dispoziční řešení se pohybuje od 6 do 7,2 m. Výhodnější jsou parcely se šířkou 9 až 10 m.Velikost středních parcel vhodných pro výstavbu menších volně stojících domků, eventuelně dvojdomků, se pohybuje od 400 do 600 m2. Jejich optimální šířka od 14 do 18 m u dvojdomků a od 18 do 24 m u volně stojících volně stojících menších domků.Plošná výměra velkých parcel okolo 1000 m2 a více odpovídá výstavbě rodinných domků volně stojících, které mají i bohaté zázemí v rekreačních venkovních plochách (bazén) a okrasných nebo užitkových zahradách.S velikostí parcely vzrůstá nejen jejich užitná hodnota, ale někdy i cena a náročnost na jejich údržbu. Z těchto důvodů je nutné rozumně uvážit, jaké jsou reálné množnosti stavebníka z hlediska finančního zajištění koupě stavební parcely, ale také časové a finanční zatížení spojené s nutnou péčí a údržbou těchto ploch.Při výběru stavebního pozemku hraje důležitou roli i vlastní tvar pozemku. Nejvhodnější tvar parcely pro výstavbu rodinného domu, zejména u menších výměr mají parcely obdélníkové s orientačním poměrem stran 2:3. Kratší strana je orientovaná k přístupové komunikaci.Významným hlediskem při výběru stavebního pozemku je jeho orientace ke světovým stranám. Z důvodů optimálního oslunění většina obytných místností jsou více vhodné parcely s orientací komunikačního napojení přibližně od severu. Avšak i parcely s orientací opačnou ke světovým stranám mohou být velmi atraktivní, pokud je pozemek dostatečně veliký a umožňuje stavbu rodinného domu umístit dále od komunikace. Obecně lze říci, že výhodnější jsou pozemky svažující se k jihu či západu než svahy severní.Svažitost terénu hraje výraznou roli i při výběru parcely vzhledem k budoucím finančním nárokům na výstavbu vlastního domu. Rovinaté nebo mírně se svažující parcely do přibližně 10 % jsou výhodnější pro zakládání staveb. Naopak výrazně svažité parcely je nutné většinou pro založení stavby upravit, např. opěrnými zdmi nebo budováním suterénu na celé ploše domu nebo její části, což vlastní stavbu značně prodražuje.Pozor musíme dát při volbě stavební parcely i na podmínky zakládání stavby z hlediska hydrogeologického a únosnosti podloží. Je vhodné se vyhnout pozemkům v navážce, zasypaným strouhám či vodotečím a pozemkům s vysokou hladinou spodních vod.Důležité je, jakou částku chceme do pořízení pozemku pro výstavbu rodinných domků investovat. Parcely pro výstavbu rodinných domků přímo ve velkých městech a v dosahu městské dopravy bývají podstatně dražší než srovnatelné nebo i větší parcely v příměstských obcích.Stavební pozemek - doporučení:zvažte dobře tvar, velikost a šířku stavebního pozemkumusí mít orientaci vhodnou ke světovým stranám a svažitosti pozemkuneopomeňte posoudit komunikační napojení a dostupnost inženýrských sítí, základové podmínky, radonové nebezpečí a regulační podmínky zástavbyověřte si vlastníka pozemku v den podpisu kupní smlouvy, případná břemena a závazky na předmětném pozemkuInženýrské sítě a komunikacePři výběru konkrétních parcel je nutné si před vlastním zakoupením parcely prověřit řadu důležitých údajů o vytipovaných parcelách.Dotazem na příslušném stavebním úřadě zjistíme, zda pozemek, o který máme zájem, je určen pro výstavbu rodinných domů podle platného územního plánu a jaký typ zástavby, případně další regulační zásady budeme muset dodržet při plánování našeho domu.Prověříme dostupnost a podmínky napojení budoucího rodinného domu na inženýrské sítě, tj. rozvody elektrické energie, pitné vody, plynu, splaškové a dešťové kanalizace a napojení na příjezdovou komunikaci k pozemku. Vhodné je zjistit i pravděpodobnou výši radonového rizika, například na stavebním úřadě nebo u stavebníků na sousedních parcelách. Před vlastní koupí pozemku zjistíme na příslušném katastrálním úřadu, zda na předmětné parcele neváznou nějaká břemena, případně závazky ve vztahu k třetím osobám a zda je pozemek vyňat ze zemědělského půdního fondu.Veškeré uvedené údaje mohou mít značný dopad na výši financí vynaložených na pořízení rodinného domu. Pokud si nebudete jisti, zda vaše vyhodnocení všech získaných údajů a jejich dopady na budoucí investici do rodinného domku je správné a objektivní, je vhodné vyhledat pomoc u odborných poradenských firem a pomoc právní. Předejdeme tak případným nepříjemným překvapením při stavebním řízení a financování vlastní výstavby.Před vlastní koupí pozemku je vhodné navštívit více lokalit, a to v různých denních dobách i ročních obdobích. Pozor, chybné rozhodnutí při koupi stavební parcely nelze prakticky vzít zpět.Inženýrské sítě a komunikace - doporučení:dobré komunikační napojení stavební parcely a možnost napojení na inženýrské sítě výrazně parcelu zhodnotíověřte si, zda je parcela určena pro výstavbu rodinného domu, a jaké jsou regulační podmínky její zástavbypřed podpisem kupní smlouvy prověřte, zda na pozemku neváznou nějaká břemena nebo závazkyÚzemní řízení, stavební povolení a kolaudace stavbyÚzemní, stavební a kolaudační řízení pro výstavbu rodinného domku upravuje zákon č. 50/76 Sb. o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon) ve znění zákona č. 103/90 Sb. a zákona č. 262/92 Sb. a další předpisy související.Pokud pro danou lokalitu v níž chceme výstavbu rodinného domku realizovat není schválen územní plán, bude většinou příslušný stavební úřad rozhodovat o umístění stavby v územním řízení. Potřebné podklady pro podání žádosti o vydání územního rozhodnutí na výstavbu rodinné-ho domku sdělí příslušný stavební úřad.Návrh na vydání rozhodnutí o umístění stavby obsahuje údaje o navrhovateli, stavbě rodinného domku včetně stručného popisu s uvedením jeho kapacity. Pro tento účel můžete použít malý projekt firmy G servis, pokud přistoupíte k výběru typového projektu. Dále uvedete údaje o místě stavby, tj. parcelní číslo, katastrální území a druh pozemku. Dále je nutno uvést údaje o vlastnických a užívacích právech pozemku a doložit je aktuálním výpisem z listu vlastnictví. Návrh dále obsahuje seznam a adresy účastníků řízení, tj. vlastníků a uživatelů sousedních parcel. K návrhu se přikládá situace stavby - zákres do katastrální mapy s okótováním odstupů od sousedních parcel a studie vlastního rodinného domku - půdorysy, řez a pohledy včetně průvodní zprávy, zpracovaná oprávněnou osobou (autorizovaným architektem nebo inženýrem, případně projektovou firmou).Pokud pozemek určený pro výstavbu rodinného domku byl dosud veden jako orná půda, zahrada a podobně, je nutné k návrhu o vydání rozhodnutí o umístění stavby doložit předběžný souhlas s vynětím zemědělské půdy ze zemědělského půdního fondu.Dále se k návrhu přikládají vyjádření správců jednotlivých inženýrských sítí a stanovisko příslušné obce k záměru výstavby.Rovněž potřebné podklady pro vydání stavebního povolení zjistíme na příslušném stavebním úřadě.Žádost o stavební povolení pro stavbu rodinného domku rovněž obsahuje údaje o žadateli, popis stavby, údaje o místu stavby včetně přípojek a plochy pro zařízení staveniště. Obdobně jako u územního řízení se dokládá vlastnické či jiné právo ke stavebnímu pozemku, seznam vlastníků sousedních nemovitostí, identifikační údaje projektanta stavby s fotokopií autorizace. Dále se uvádí způsob provedení stavby, tj. dodavatelsky - s uvedením adresy a údajů o dodavateli stavby, nebo svépomocí - s uvedením jména, bydliště a oprávnění osoby, která bude zajišťovat odborné vedení stavby. V žádosti se dále uvedou předpokládané náklady stavby a předpokládaný termín zahájení a dokončení stavby.K žádosti o vydání stavebního povolení pro stavbu rodinného domku se přiloží:Výpis z katastru nemovitostí, doklad o vlastnictví pozemku-nemovitosti.Projektová dokumentace ve 2 vyhotoveních: není-li stavebním úřadem obecní úřad v místě, předkládá se ve 3 vyhotoveních.Prohlášení kvalifikované osoby, že bude vykonávat odborné vedení stavby - včetně kopie autorizace.Rozhodnutí o odnětí ze zemědělského půdního fonduVyjádření okresní hygienické staniceVyjádření obecního úřaduVyjádření správců inženýrských sítíVýsledky měření radonuProjektová dokumentace pro stavební povolení obsahuje zejména:průvodní zprávusouhrnnou technickou zprávu včetně požární technické zprávysituační výkresy stavby s návazností na okolí, včetně napojení stavby na inženýrské sítě a komunikacistavební výkresy (základy, půdorysy, řezy a pohledy)vytápění (výpočet spotřeby tepla, zdroj tepla a TUV, umístění otopných těles)zdravotechnika (vodovod, kanalizace, plynoinstalace)elektroinstalace (výpočet požadovaného příkonu, přípojka, elektroměrový rozvaděč, domovní rozváděč, hromosvod, umístění a specifikace elektrospotřebičů)Pro zjednodušení řízení může stavebník doložit vyjádření vlastníků sousedních nemovitostí s uvedením jejich trvalého bydliště a PSČ.Pro vlastní realizaci stavby je nutné projekt pro stavební povolení dopracovat o realizační dokumentaci s přesným označením jednotlivých materiálů a prvků stavby a technických detailů navržených konstrukcí - kompletní prováděcí projekt.Kolaudace stavbyPo dokončení výstavby rodinného domku stavebník objedná zaměření skutečného pro- vedení stavby u odborné geodetické firmy a podá žádost o kolaudaci stavby. K žádosti se dokládají revizní zprávy o provedených elektroinstalacích, bleskosvodu, protokoly o provedení nepropustnosti kanalizací, případně jímky na splašky, protokol o tlakové zkoušce vodoinstalací a systému ÚT, revizní zprávu plynoinstalací a další doklady požadované příslušným stavebním úřadem. Pokud během výstavby došlo k drobným změnám stavby oproti projektu, zakreslí se do projektové dokumentace skutečné provedení. Dále se dokládá prohlášení odborného vedení stavby, že stavba je provedena v souladu s schválenou projekt. dokumentací.Po nabytí právní moci kolaudačního rozhodnutí si nezapomeňte stavbu zapsat do evidence v katastru nemovitostí.Kolaudace stavby – doporučení:znamená povolení uvedené stavby do provozu; do té doby by stavba neměla být užívánapečlivě zakládejte veškeré originály revizních zpráv, protokoly o zkouškách, certifikáty a záruční listyzměny stavby během provádění stavby pečlivě evidujte a nechejte je zakreslit do dokumentace

    15. květen 2020 - Napsal: Redakce

  • Realizace stavby

    Výběr způsobu výstavby rodinného domuV období, kdy pořizujeme projektovou dokumentaci pro výstavbu rodinného domu, se zabýváme otázkou jaký způsob výstavby rodinného domu zvolíme.Rozhodujeme o tom, zda si necháme postavit náš rodinný dům tzv. "na klíč" nebo zvolíme realizaci stavby svépomocí, popř. nějakým kombinovaným způsobem,Způsob výstavby rodinného domu je dán možnostmi stavebníka, zejména finančními a časovými. Důležité je rovněž posouzení praktických dovedností a technických zkušeností stavebníka s výstavbou rodinného domu (popřípadě výpomoc jiné kvalifikované osoby).V dnešní době je nejvíce využívaná forma výstavby rodinného domu nebo alespoň hrubé stavby tzv. „na klíč”.Realizace stavby odbornou firmou „na klíč"Nejsme-li schopni z důvodů časových či odborných si řadu stavebních prací vykonat při vlastní realizaci stavby rodinného domku sami nebo za pomoci příbuzných či známých, volíme způsob výstavby odbornou stavební firmou.V současné době je nepřeberné množství stavebních firem, které realizují stavby rodinných domků. Počínaje velkými stavebními firmami a konče jednotlivými řemeslníky, kteří podnikají na základě živnostenského listu.Stavba rodinného domu je však značně komplikovaná i když svým rozsahem v porovnání s ostatními druhy staveb, poměrně malá. Výstavba tzv. „na klíč“ má nespornou výhodu v tom, že dodavatelská firma ručí za komplexnost dodávek, jejich vzájemnou provázanost a funkčnost, zároveň poskytuje stavebníkovi i potřebné záruky za provedení díla (obvykle 36 - 48 měsíců, někdy i déle). Nejvhodnější je vybrat stavební firmu na základě výběrového řízení z více firem. Pozor na nejnižší cenové nabídky. Stává se často, že při nedostatku zakázek se stavební firmy podbízí nízkými cenami, které pak nedodrží nebo dílo nedokončí, což přináší značné problémy stavebníkům. Proto při výběrovém řízení je vhodné vyžádat rovněž reference o stavební firmě, osobně navštívit stavby rodinných domů těmito firmami již realizované a zjistit si velikost a majetek firem, které byly osloveny. Dodavatel projektové dokumentace, popřípadě jiný odborník, zpracuje tzv. výkaz výměr dle projektové dokumentace a dodavatelské firmy tento výkaz výměr položkově ocení. Porovnáním jednotlivých položek získáme dostatečný přehled o cenových nabídkách jednotlivých firem. Na trhu existují firmy, které se zabývají inženýrskou a technickou pomocí stavebníkům.Pozornost věnujte sepsání řádné smlouvy o dílo,kde je především nutné přesně specifikovat předmět díla, tj. položky, které dílo obsahuje a které nikoliv. Dále je vhodné vázat splátkový kalendář na postup výstavby rodinného domu, aby jak zhotovitel tak objednatel byli vázáni na skutečný postup výstavby. Důležité je specifikovat přesně způsob předání a převzetí díla, odstranění případných vad a nedodělků, uvést reklamační lhůtu a způsob provádění reklamace.Pro celkový výsledek díla (tj. zrealizovaný dům) je nejlepší, když mezi zhotovitelem a objednatelem vznikne vztah důvěry; jednotlivé problémy, kterých je vždy dost, se řeší otevřeně a konstruktivně na kontrolních dnech na stavbě a průběh výstavby je pečlivě zachycován ve stavebním deníku, který vede zhotovitel. Pokud stavebník nemá příslušné odborné znalosti a chce mít jistotu, že je stavba prováděna kvalitně a podle projektové dokumentace, má možnost se nechat vůči zhotoviteli zastupovat odborným pracovníkem- tzv. technickým dozorem.Obecně platí, že pokud stavebník zhotovitele stavby tlačí přespříliš do úspor a snižování ceny stavby, doplatí na to kvalita prováděných stavebních prací. Naopak pokud stavebník sám nebo jeho technický dozor dostatečně nekontroluje průběh výstavby, doplatí na to finančně. Nalézt zlatou stření cestu není jednoduché. Doporučujeme proto sjednat na stavbu, případně její část (např. hrubou stavbu), pevnou cenu za celé dílo a dostatečný termín plnění a garance za kvalitu provedení. Odpadne tak náročná kontrola výkazů výměr a dohadování o případných vícepracích nad rámec smluvní ceny.Realizace stavby svépomocíStavba rodinného domu se často realizuje svépomocnou výstavbou. V praxi to znamená, že stavebník nebo někdo z jeho blízkých má dostatečné znalosti a dovednosti v oblasti výstavby a řídí si postup výstavby sám. V takovém případě vyžaduje stavební úřad, aby stavebník měl sjednán odpovědnou osobu za provádění staveb (autorizovaného architekta, inženýra nebo stavebního technika). Ten kontroluje provádění stavby, její kvalitu i dodržování projektové dokumentace. Výhodou tohoto způsobu je možnost kdykoli stavbu přerušit a reagovat tak pružně na možnosti jejího financování.Často se stavebníci pro tento způsob výstavby rozhodují z důvodů předpokládané úspory finančních nákladů. Neuvědomují si však, že zřejmou nevýhodou je ta skutečnost, že stavebník není plátcem DPH. Nakupuje tedy stavební materiál za ceny se základní sazbou DPH (22%). Oproti tomu dodavatelská firma, která je plátcem DPH, kalkuluje cenu stavby s materiálem nezatíženým DPH a dodanou stavbu nebo její část zatíží pouze sníženou sazbou DPH, která činí pouze 5%. Ve prospěch realizace stavby svépomocí zdánlivě mluví i cena, kterou si stavební firma účtuje za práci, a kterou stavebník zdánlivě ušetří, vloží-li do stavby vlastní práci. Musí si ale být vědom toho, že v případě, kdy není profesionální řemeslník a neovládá-li stavební profese, tuto práci provede s daleko vyšší časovou náročností. Je nutné zvážit, zda za tuto dobu si stavebník nevydělá ve své profesi více peněz, než které ušetří svojí vloženou prací do realizace stavby domu. Zároveň vzrůstá riziko neodborného provedení stavby, zejména při použití nejnovějších technologií výstavby a nových materiálů.Stavebník, při tomto způsobu výstavby, se neobejde bez dílčích dodávek, např. ústřední topení, plyn, elektroinstalace apod. od odborných firem, které mají příslušné oprávnění. Přejímá tak na sebe i odpovědnost za koordinaci těchto prací a převzetí těchto částí stavby. Zvyšuje se riziko neprovázanosti jednotlivých profesí, a tím vznik možných závad a kolizí. Tyto jsou důvodem k dalšímu nárůstu nákladů na svépomocnou výstavbu.Při svépomocné stavbě rodinného domu není možno sjednat záruční lhůtu na stavbu jako na celek.Realizace stavby - doporučenírealizaci stavby raději svěřte odborné firmě se zkušenostmi s výstavbou rodinných domůvěnujte náležitou pozornost sepsání smlouvy o dílo, zejména přesně specifikujte předmět díla, cenu a termín plnění, záruky a garance za kvalitu provedení pracíneopomeňte - při stavbě svépomocí přizvat projektanta nebo jiného odborníka ke konzultování postupu výstavby, a zejména k přebírání částí stavby, které dodávají specializované firmyFáze výstavby rodinného domuKvalita realizace rodinného domu je ovlivněna mnoha faktory – výběrem stavebního materiálu, výběrem realizační firmy, kvalitním projektem, kvalitou prací jednotlivých dodavatelů apod. jedním z faktorů, který tuto kvalitu ovlivňuje je postup výstavby – tzv. fáze. Je to obvyklý postup při výstavbě, který určuje jak na sebe navazují jednotlivé dílčí stavební práce. Tyto fáze výstavby jsou platné s drobnými odchylkami pro výstavbu zděných domů. Je samozřejmostí, že tento postup se může v některých případech odlišovat od postupu, který uvádíme.1. Fáze - základová konstrukcezáklady domurozvod kanalizace v základechizolace svislých stěn2. Fáze – hrubá stavba domuobvodové zdivopříčky nosné a nenosnéstropykrovstřešní krytinakomínstřešní okna3. Fáze – výplně otvorůosazení okenvchodové a balkónové dveřeparapety okengarážová vratapodbití střechy – podhledy4. Fáze – instalace, úprava povrchůrozvody elektro, voda, plyn, kanalizacevnitřní omítkyhrubé podlahyschodiště – skeletokapyzárubněhromosvodtelefon a televize5. Fáze – kompletace stavbyvnější fasádasokl kolem domuzdravotní technikapodlahy a prahyvnitřní dveřeobkladydlažbyobložení schodištěmalířské práce a tapetyhrubé podlahydokončení elektro – zásuvky, vypínače6. Fáze – vybavení interiéruosvětlovací technikakobercežaluzie, závěsybezpečnostní systéma další . . .Porovnání zděných a montovaných domůPořízeni rodinného domu je největší životní investicí. Rozhodování ovlivňují v první řadě cena, dispoziční řešení a poloha domu, poté přicházejí na řadu dopravní obslužnost, dostupnost služeb a další faktory, které souvisejí především s okolím domu. Pokud jde o náklady na provoz domu, zajímáme se především o náklady na vytápění.Druh a kvalita konstrukčního řešení stavby a použité materiály zůstávají často opomíjeny. Přitom však právě tyto faktory rozhodují o kvalitě bydlení, o naší spokojenosti, zdraví a pohodě. Radost z nového rodinného domu dokáže velmi rychle zmizet s hlukem z ulice nebo od sousedů, se suchým vzduchem a vysušenými sliznicemi, s trvalou vlhkostí v kuchyni a v koupelně, s rozšiřujícími se trhlinami v omítkách, s chladem stěn v zimě a dusným vzduchem v létě - o plísních a radiaci ani nemluvě. Kvalita domu a použitý materiál navíc ovlivňuje i prodejní cenu v pozdějším období. Přejeme si, aby Vaše peníze vložené do bydlení neztrácely svou hodnotu, ale naopak. V tomto okamžiku nastává čas položit si důležité otázky.Jak je skutečně důležitá rychlost výstavby, pokud je rozdíl v několika málo týdnech? Jakou optimální hodnotu má mít tepelný odpor? Má smysl aby byl abnormálně vysoký? Je důležitá hmotnost a velikost zdících prvků nebo způsob zdění? Jaké hodnoty vlastně rozhodnou o kvalitě našeho bydlení a o naší spokojenosti? Cihlový dům v sobě soustřeďuje právě ty vlastnosti, které o kvalitě bydlení rozhodují nejvíc. Chrání obývané prostory před chladem i horkem svým optimálním tepelným odporem a svou schopností teplo akumulovat. Náklady za teplo neustále rostou. Větší důraz se proto klade na zvyšování hodnoty tepelného odporu vnějšího zdiva domu. I tepelný odpor zdiva má však svoji optimální hranici a další zvyšování nad tuto hodnotu již nepřináší odpovídající užitek. Hlavním důvodem je neúměrně vysoká investice do tepelně-izolační vlastnosti zdiva oproti dosažené roční úspoře nákladů na topení.Výši těchto nákladů přitom vždy ovlivňuje několik rozhodujících faktorů (seřazeno dle důležitosti):1. okna, dveře a infiltrace2. chování obyvatel domu3. obvodové zdivo a strop4. otopná soustava, regulace a topné medium5. klimatické podmínky a nadmořská výškaV případě investování do zvýšení tepelného odporu zdiva tak dochází ke zlepšení faktoru ovliv­ňující velikost tepelných ztrát až ve čtvrté rovině. V některých případech by proto bylo ekonomicky výhodnější investovat např. do oken s nižším prostupem tepla nebo do otopné soustavy a její regulace. VýhodyNevýhodyCihelný rodinný důmmasivní stavební materiálprotihluková ochranastálá hodnota domumožnosti přestavby a rekonstrukceoptimální mikroklima pro bydleníprotipožární ochrana delší doba výstavbymenší průhlednost nákladů na pořízenítepelný odpor jednovrstvého zdiva max.3,20m2K/WDřevěná prefabrikovaná montovaná stavbapevná cenakratší doba výstavbytepelná izolacemalé možnosti přestavbyprotihluková a protipožární ochranamalá akumulace a ochrana proti horkumenší životnost stavbymalé dlouhodobé zhodnocení investicBetonová prefabrikovaná stavbamasivní stavební materiálprotihluková ochranadoba výstavby možnost lepší tepelnéizolacenízká kvalita bydlení v panelovém bytěmalé možnosti přestavbysuché mikroklimamalá flexibilitapracnost zabudování rozvodůStavební dozor je nutnostíPOZOR PŘÍSNÝ PES - tato tabulka by mohla být u vstupu na staveništi Vašeho nového rodinného domu. Nehlídá tam však Váš čtyřnohý přítel, nýbrž stavební dozor. Tento Váš zástupce na stavbě střeží také Vás majetek, kterým jsou peníze investované do výstavby domu. Zajistí Vám í klidný spánek v novém domě, kdy Vás nebude budit noční můra ze závad zapříčiněných nekvalitním provedením díla nebo nedodržením technologických postupů při výstavbě. Pokud stavíte již druhý nebo třetí dům, pak následující řádky již nejsou pro Vás ničím novým, se vším jste se již seznámili sami i v praxi. Rozhodli jste se postavit pro Vaši rodinu dům, ve kterém chcete zažívat pokud možno jen příjemné chví1e. Tím, že dům je nový nebo po celkové rekonstrukci věříte, že Vás v nejbližší době nebudou trápit opravy a starosti s jeho údržbou. Toto přání se Vám splní pokud stavba bude kvalitně provedena. Výstavbu domu jste již naplánovali, vybrali jste si projekt domu, který splňuje Vaše představy, máte uzavřenou smlouvu o d1o se stavební firmou a nyní budete již očekávat den, kdy se budete moci do nového domu stěhovat. Určitě však nevydržíte pouze čekat a budete čas od času stavbu navštěvovat a sledovat, jak se Váš sen stává skutečností. Pokud nejste technicky zaměřeni, nemáte dostatečný přehled o stavebních technologiích a Váš čas věnujete zajišťování financování stavby, měli by jste do svého plánu realizace zahrnout svého zástupce, který bude celý průběh výstavby kontrolovat a sledovat po odborné stránce. Tímto získáte dostatek dostatek času při návštěvách stavby na přemýšlení o vybavení a zařizování nového příbytku. Jistě si řeknete, že tímto Vám vzniknou další náklady, které Vám prodraží stavbu. Částka, kterou vynaložíte za tuto službu představuje zhruba 1 - 2 % z celkových nákladů na stavbu. Zaručí Vám však, že po ukončení výstavby nebudete utrácet za opravy vad vzniklých špatně provedenou prací a nebudete se každý den dívat na detaily, které kazí vzhled Vašeho domu. V neposlední řadě nezapomeňte, že opravy Vás nejenom stojí peníze, ale ovlivní zaběhnutý chod Vaší domácnosti a mohou přerůst až v soudní při s provádějící firmou. Nyní již záleží na Vašem zvážení a rozhodnutí, zda využijete této služby, která má své opodstatnění ve stavebnictví.                                                                                 Stavební dozor - Váš přítel. K ČEMU JE STAVEBNÍ DOZOR ?Stavební dozor zajišťuje zejménasleduje a kontroluje postup výstavby dle uzavřené smlouvy o d1o, projektové dokumentace, stavebního povolenívyužívá právních nástrojů vůči dodavateli, aby stavba byla hospodárná, kvalitní a realizována dle schváleného časového harmonogramuodběratelské kontroly v průběhu výstavby, zajišťuje přejímky, zkoušky a prověrky dílčích dodávek stavbyspolupracuje při kontrolních dnech na stavbě, připravuje podklady a zprávy k jednáníprověřuje dodavatelské faktury, kontroluje zda účtování bylo provedeno správněkontroluje vedení stavebního deníkuřeší případné změny stavby s dodavatelem a investorem, kontroluje jejich provedenízpracovává soupis vad a nedodělkůvypracovává dokumentaci skutečného provedení stavbydohlíží na odstraňování zjištěných vad a nedodělků ve stanovené lhůtě a předepsané kvalitěOdpovědnost za dílo a reklamace vadObsahem každé Smlouvy o dílo, bez ohledu na rozsah stavby (díla) a osobu objednatele a zhotovitele, by měl být článek řešící odpovědnost zhotovitele za vady díla. Dále pak stanovení záruční doby díla, způsobu reklamace a případných sankcí za nedodržení termínu pro odstranění vad či nedodělků díla nebo reklamovaných skrytých vad díla.Laicky vzato, lze rozdělit vady díla na ty, které vzniknou ještě v době stavby před jejím dokončením a na vady skryté. Do prvních vad patří i klasické nedodělky zjištěné při společném jednání zástupce objednatele a zhotovitele o předání a převzetí díla. Tento akt převzetí a předání díla je nutnou součástí každé stavby a předchází vlastnímu kolaudačnímu řízení. Odstranění nedostatků, které jsou zjištěny při tomto přejímacím řízení, je řešeno v zápise z tohoto řízení a jsou zde i stanoveny termíny pro jejich odstranění. Nesplnění těchto termínů je zpravidla penalizováno v článku řešícím sankce a pokuty v uzavřené smlouvě o dílo. Rozhodujícím faktorem při posuzování kategorie vad díla či nedodělků je otázka, zda tyto vady brání či nebrání užívání díla. V případě, že zjištěné vady díla brání užívání díla je přejímací řízeni přerušeno do doby jejich odstranění. U ostatních vad je stanoven pouze termín k jejich odstranění a přejímací řízení je možno ukončit.Dalším druhem vad jsou vady skryté, které se zpravidla projevují v pozdějších letech po dokončení díla. Pro zajištění odpovědnosti zhotovitele za tyto vady slouží článek smlouvy o dílo řešící délku záruční doby. Tato doba je dle zákona minimálně 18 resp. 36 měsíců. U velkých staveb a vybraných objednatelů, např. Státní správa, však bývá i delší, např. 60 a více měsíců. Výjimkou jsou pouze dodávky výrobků a technologických částí stavby, kde je délka záruky dána výrobcem a je zpravidla kratší než záruka na celé dílo. V případě reklamace skrytých vad by měl být způsob vyrozumění zhotovitele popsán ve smlouvě o dno a měly by být i stanoveny nejpozdější termíny, kdy je zhotovitel nucen nastoupit na odstranění těchto vad a to pod hrozbou sankcí vyplývajících ze smlouvy o dílo.Pro zajištění součinnosti zhotovitele při odstraňování vad je do smluv zahrnut atribut „pozastávky", což je část ceny d1a, zpravidla ve výši 10ti%, která je uvolněna až při kladném výsledku přejímacího řízení. Někdy je toto uvolnění posledních 10ti % ceny díla vázáno i na výsledek kolaudačního řízení. I z tohoto řízení, za účasti zástupců orgánů státní zprávy, mohou vyplynout další připomínky ke kvalitě či úplnosti díla. U některých velkých či významných staveb je termín uvolnění citované pozastávky, nebo její části, totožný s koncem poskytnuté záruční doby zhotovitelem, tedy někdy i několik let.Z výše uvedeného vyplývá, že otázkám odpovědnosti za vady díla věnujte ve smlouvách o dílo patřičnou pozornost. Můžete tím předejít mnohým komplikacím během vlastní realizace stavby.Dobrá rada pro vásVýběr firmy si pořádně promysleteJde o velmi důležitý krok, zejména v případech,kdy chcete uzavřít smlouvu o dílo na provedení zakázek dlouhodobého charakteru nebo většího finančního objemu, jako jsou třeba stavební práce nebo zakázková výroba nábytku. Vytipujte si více firem a u jiných občanů, kteří již jejich služeb využili, o nich získejte co nejvíc informací.Zjistěte si, jak kvalitní a jak drahá je jejich práce, jakou pracovní morálku mají zaměstnanci, zda firma například zajišťuje komplexní služby např. od projekce, zpracování rozpočtů až po zhotovení zakázky, za jakých podmínek zakázky zajišťuje, jaké jsou poskytovány záruky apod. Není od věci se někdy poradit i s nezávislým odborníkem.Všechno chce přípravuNechte si zpracovat projektovou dokumentaci. Pokud tuto činnost vámi vybraná firma v rámci komplexních služeb nezajišťuje, je potřebné při výběru samostatného projektanta - stavebního nebo bytového architekta apod. postupovat jako při výběru kterékoliv jiné firmy. U stavebních zakázek si zajistěte příslušná stavební povolení, a to před sjednáním smlouvy.Co je psáno, to je dánoPokud budete mít k dispozici projekt, zpracovaný rozpočet akce, veškerá povolení, příp. nákresy , ujasněn záměr objednávky, vybraného zhotovitele, je možné přistoupit k uzavírání smlouvy o dílo s vybraným zhotovitelem. Smlouvu vždy uzavírejte písemnou formou, pokud zakázka nebude provedena na počkání. O zhotovení díla na počkání jde tehdy, jestli-že objednatel čeká u zhotovitele na provedení díla a je neustále přítomen v místnosti, kde se dílo uskutečňuje.Jestliže se však objednatel z tohoto místa vzdálí, nejde o zhotovení díla na počkání, i kdyby dílo bylo provedeno ještě tentýž den. Pokud zhotovitelská firma nebude mít zájem smlouvu uzavřít písemnou formou,od jejich služeb raději odstupte.Co nesmí chybět ve smlouvěObčanským zákoníkem je obecně stanoveno, že písemně uzavíraná smlouva má obsahovat tyto základní náležitosti:označení předmětu díla a jeho rozsahcenu za provedení díla stanovenou odhadem nebo rozpočtem, příp. cenu pevně dohodnutouv jaké jakosti je požadováno provedení zakázkytermín pro zhotoveníUvedené náležitosti by měly v podstatě obsahovat veškeré smlouvy, které se uzavírají i na drobné zakázky , opravy nebo úpravy věcí.U větších zakázek,zejména charakteru stavebního, při zhotovování určitých celků a u oprav vozidel doporučuji do smluv písemně konkretizovat ještě další požadavky:jaké práce jsou požadovány, a že budou provedeny podle projektové dokumentace, výkresu apod. Je vhodné konkretizovat i zpracovatele projektové dokumentace, výkresu,včetně data je jich zhotovení.za jakých podmínek bude zakázka provedena, zda si objednatel dodá vlastní materiál a v jakém množství, rozvést postup prací do časových termínů, např. v návaznosti na rozpočet za jakých podmínek je vyžadována součinnost při provádění zakázky mezi objednatelem a firmou, např. vstup do objektu, určitá konkrétní pomoc objednatele apod.uvést cenu, za kterou bude dílo realizováno. u pevné ceny doporučuji požadovat stanovení ceny za dílo v pevné částce, příp. za m2, m3 a nikoliv podle hodinové sazby, kde se může následně za zvyšování ceny zakázky promítat špatná aktivita zaměstnanců zhotovitele, umělé prodlužování prací apod.. u rozpočtové ceny se odvolat na příslušný rozpočet. Cena odhadem - tuto cenu používat jen výjimečně u oprav a úprav věci nebo u zakázek, kde není možno cenu přesně stanovit. U zakázek stavebního charakteru, zhotovování určitých věcí na zakázku doporučuji na tuto cenu nepřistupovat.podmínky a termíny fakturace a způsob konečného vyúčtování za provedené práce, a to zejména v případech, kdy se zakázka provádí po etapáchkonkretizovat záruky za provedené práce, a to i z časového hlediskasnažit se uplatnit vůči firmě smluvní pokuty, a to zejména u větších zakázek jako pojistku pro případ, že firma nebude zakázku řádně zabezpečovatUzavření smlouvyDobře uzavřená a co nejvíce konkretizovaná smlouva musí zejména chránit zájmy a práva objednatele.Pokud firma není přístupná k písemnému sjednání objektivních smluvních podmínek zvažte, zda je vhodné smlouvu s touto firmou uzavírat.Pokud firma požaduje finanční zálohu před započetím prací, zejména většího finančního rozsahu, zjistěte si její finanční situaci a případně s touto firmou smlouvu neuzavírejte.Na kopiích plánů, rozpočtů a na další dokumentaci si nechte firmou potvrdit jejich převzetí před započetím prací. Pokud firma na základě s vámi uzavřené písemné smlouvy o provedení díla zahájila práce, případně zakázku již provedla, je nutné, abyste jako objednatelé opětovně dodržovali určitá pravidla, při jejichž důsledném vyžadování by nemělo dojít k finanční újmě a práce by měly být provedeny v žádoucí kvalitě. Z praktických zkušeností vyplývá, že nedůsledné sledování a kontrola zabezpečování zakázek přináší objednatelům následně mnoho starostí , a to zejména tehdy, kdy dojde k zaplacení zakázky, aniž jsme řádně práci převzali.Zakázku přebírejte pečlivěZakázku důsledně převezměte, což znamená provést kvalitní přejímku. U staveb a jiných větších zakázek je vhodné pro přejímku zajistit si nezávislého odborníka, nejlépe soudního znalce z oboru. Když zjistíte závady, sepište je a s firmou se písemně dohodněte na termínu jejich odstranění. Vyžádejte si vyčíslení nákladů, které jsou potřebné pro odstranění nedodělků nebo provedení oprav a úprav v návaznosti na konkrétně zjištěné vady zakázky. O toto vyčíslení pak snižte úhradu fakturované částky do doby, než dojde k odstranění vad. Tuto skutečnost uveďte do písemnosti, týkající se řešení reklamovaných vad při převzetí zakázky.Zajistěte důsledné přezkoušení a posouzení kvality provedené zakázky. Po provedených opravách je nutné si ověřit funkčnost opravené věci. V případě, že opravená nebo upravená věc vykazuje některé nedostatky, okamžitě je reklamujte. Nikdy nepřebírejte zakázku bez řádné prohlídky a přezkoušení.Zkontrolujte, zda byla předána a vrácena veškerá dokumentace jako revizní zprávy, záruční listy, návody na použití a jiná dokumentace, která byla firmě poskytnuta.I faktura může skrývat zraduPřekontrolujte, zda cena souhlasí s objednávkou, s případnými dodatky k rozpočtu nebo dodatky k prvotní smlouvě.K faktuře musí být přiloženy všechny podklady, jako jsou zakázkové listy, výdejky materiálu, pracovní výkazy a jiné písemné doklady, které jste případně v průběhu provádění zakázky podepisovali.Ujistěte se, že materiál souhlasí alespoň odhadem se skutečnou spotřebou a zda souhlasí vykázané počty hodin u pracovníků s vlastním sledováním.Nad nedostatky nemávejte rukouZjistíte-li určité nedostatky, fakturu neplaťte a na firmě okamžitě uplatněte reklamaci vyúčtováním konkretizací rozdílů, a to písemně a doporučeně, nejlépe na doručenku. V reklamaci vyúčtování si vyžádejte písemné stanovisko firmy do určeného termínu s uvedením, že platba se do doby podání stanoviska pozastavuje.Pokud firma na reklamaci vyúčtování nebude nijak reagovat, je potřebné úhradu fakturované částky provést jen do výše, která je považována za správnou, a rozdíl písemně odůvodnit.Když byla při objednávce zakázky cena sjednána odhadem a fakturovaná částka přesahuje částku, kterou tvoří odhadní cena povýšená o 10 -20%, a firma v průběhu zakázky nesplnila oznamovací povinnost stran o nutnosti zvýšení ceny a neexistují další rozpory, zaplaťte jen cenu uvedenou na objednávce, povýšenou o výše uvedená procenta, a rozdíl odůvodněte s odvoláním na ustanovení občanského zákona. U vysokých částek berte v úvahu možnost zvýšení jen o 10 %. Pokud vyúčtování zaplatíme v plné výši, nelze již následně výši ceny reklamovat, neboť zaplacením jste vyslovili souhlas s cenou.Co jde, to kontrolujteKontrolujte postup prací, zda nedochází ke zbytečným prodlevám zaměstnanců firmy , ověřujte spotřebu materiálu apod. Pokud nejste spokojeni s kvalitou práce, nechte ji posoudit nezávislým odborníkem a trvejte na včasném odstranění vad. Nečekejte, až zakázka bude připravena k převzetí. V případě zjištěných nedostatků okamžitě písemně informujte vedení firmy a žádejte odstranění nedostatků.Nepodepisujte prázdné nebo neúplně vyplněné zakázkové listy, dodací listy, výdejky materiálu a jiné písemnosti předkládané firmou k podpisu a potvrzení správnosti.Překontrolujte si veškeré údaje na předkládaných písemnostech k podpisu a porovnejte si je s vlastními poznatky. Zejména si překontrolujte vykázané počty hodin, počty zaměstnanců, spotřebu materiálu. Bez řádné kontroly žádnou písemnost nepodepisujte.Nedomlouvejte se s firmou na případných více pracích, na změnách v projektu nebo rozpočtech ústně, ale vše smlouvejte písemnou formou. Nechte zpracovat dodatky ke smlouvě včetně dodatku k rozpočtu, příp. do dodatku uveďte cenu požadované vícepráce.

    15. květen 2020 - Napsal: Redakce


Výsledky vyhledávání v sekci: Literatura
  • Novinky z Ministerstva pro místní rozvoj - Stavimbarak.cz

    Aktuálně přinášíme informace o dvou významných projektech Ministerstva pro místní rozvoj, které bezprostředně souvisí s výstavbou. První zpráva se týká žhavé novinky - úvěru na bytovou výstavbu pro mladé s nízkým úrokem, kde uvádíme základní údaje. Podle informací z tisku je o tento produkt obrovský zájem, a proto stavebníkům přejeme bezproblémové získání úvěru. Druhá zpráva je z oblasti práva. Ministerstvo pro místní rozvoj údajně připravuje změnu stavebního zákona, která by umožňovala začít stavět bez stavebního povolení. Stavebníci možná budou zbaveni několikaměsíčních lhůt na vyřízení jejich žádosti. Vláda by o návrhu měla jednat v březnu.Úvěr pro mladé domácnosti na novou bytovou výstavbuZákladní charakteristika:maximální výše úvěru - 200 tis. Kčúvěr je úročen 3% p.a.čerpání úvěru se musí zahájit do 2 let od podpisu úvěrové smlouvyúvěr je splatný do 10 let ode dne, kdy bylo započato s jeho čerpánímúvěr je možné kombinovat s úvěrem ze stavebního spoření nebo s hypotečním úvěremna poskytnutí úvěru není právní nárokanuitní splátka při úvěru 200 tis. Kč a době splatnosti 10 let je 1931 Kč.Základní podmínky pro poskytnutí úvěru:žadatel (v případě manželů ani jeho partner) nesmí v roce podání žádosti dovršit věk 36 letžadatel (v případě manželů ani jeho partner) nesmí být v době podání žádosti o úvěr vlastníkem nebo spoluvlastníkem bytu, bytového domu nebo rodinného domubyt nebo rodinný dům s jedním bytem postavený s pomocí tohoto úvěru musí po dobu splácení úvěru sloužit k bydlení žadatele, kterému byl úvěr poskytnutpodlahová plocha všech místností bytu, včetně místností, které tvoří příslušenství bytu, nesmí překročit 80 m2 a podlahová plocha všech místností bytu v rodinném domě s jedním bytem včetně místností, které tvoří příslušenství bytu kromě garáže, nesmí překročit 120m2. Do podlahové plochy se nezapočítává plocha lodžií a balkonů.stavební povolení vydané po 1. lednu 2000Úvěr lze použít na:výstavbu bytu podle zákona o vlastnictví bytu č. 72/1994 Sb., ve znění pozdějších předpisůvýstavbu rodinného domu s jedním bytemzměnu stavby, kterou vznikne byt z prostorů, které byly kolaudovány k jiným účelům než k bydlení.více informací na adresách: http://www.mmr.cz/ a http://www.sfrb.cz/mladi.htmNový stavební zákon má přinést zjednodušeníZjednodušení a zrychlení povolování staveb by měl přinést podnikatelům a soukromým osobám nový stavební zákon. Vláda by o něm měla jednat začátkem března a platit by měl od 1. ledna 2006, řekl ministr pro místní rozvoj Jiří Paroubek.Nový zákon by například měl umožnit, aby se vybrané stavby zahájily jen na ohlášení. Do této kategorie budou spadat rodinné domky do 150 metrů čtverečních a tří nadzemních podlaží. Člověk, který takový dům začne stavět, požádá stavební úřad o územní rozhodnutí a po jeho obdržení stavbu ohlásí. Pokud se úřad do 30 dnů neozve, může začít stavět. Z procesu tak vypadává vyřizování stavebního povolení."Ušetří se 50 procent i více času," uvedl Paroubek. Stavební řízení nyní trvá 30 až 60 dnů. Kvůli možnosti odvolání dalších subjektů se však může výrazně prodloužit, což se týká zejména dopravních staveb. Možnosti odvolání by nový zákon měl omezit.Vedle úspory času díky nižší administrativní náročnosti by měl připravovaný zákon také snížit náklady stavby. Zlevní se například územní plánování zejména malých obcí. Celé řízení by se také mělo koncentrovat jen u stavebního úřadu.Zákon také počítá s tím, že na stavbu bude dohlížet autorizovaný stavební inspektor, kterého pověří stavební úřad. Bude kontrolovat, aby již průběh stavby odpovídal vydanému územnímu rozhodnutí, čímž by se mělo zamezit sporům při kolaudačním řízení. Současný zákon inspektora neobsahuje.Nový stavební zákon se vládě snaží ministři předložit od roku 1998, zatím se to však nepodařilo. Současný stavební zákon je starý 30 let a je zatížen řadou novel, které zdržují procesy schvalování stavby.

    02. červen 2020 - Napsal: Redakce